
Nu firar vi allas lika värde och olika personligheter på åtta köpcentrum med Vi ❤ Rocktober
Vår tagline ”rum för fler” kan betyda mycket, men kanske framför allt att vi vill vara en värd som välkomnar många olika människor. I den andan skapade Commerce i Skövde, med Johanne Gabrielson i spetsen, förra året den prisvinnande kampanjen Vi ❤ Rocktober, som uppmärksammar Downs syndrom och allas lika värde. Konceptet skalas nu upp och arrangeras i år gemensamt på åtta av våra köpcentrum.
Kampanj som krokar arm med global drive för att öka kunskap och förståelse
Rocktober är en satsning för att öka kunskapen om och förståelsen för Downs syndrom. Kampanjen uppmärksammar Downs syndrom i flera länder runtom i världen genom Down Syndrome Awareness Month. I Sverige är kampanjen känt som ”Rocktober – kunskapsmånaden för Downs syndrom”. I vår kampanj Vi ❤ Rocktober får man på åtta köpcentrum – från Lund till Uppsala – lära känna flera barn med Downs syndrom. Under hela oktober finns chansen att möta dessa fantastiska människor, genom events och fotoutställningar, på plats och i sociala medier – allt i samarbete mellan våra köpcentrum, Kommunikation & Marknad och Svenska Downföreningen.
– Med Vi ❤ Rocktober vill vi först och främst bidra till att ta kål på fördomarna som de här personerna så ofta möts av – att de skulle vara på ett visst sätt eftersom de har Downs syndrom. Därför lyfter vi tillsammans med dem själva fram deras unika personligheter, intressen och drömmar. Ett annat viktigt mål med kampanjen är att visa så många som möjligt att på de platser där vi träffas till vardags ska alla vara lika välkomna. Vi såg förra året på Commerce vilken fantastisk potential vi har för detta i vår köpcentrumverksamhet och systercentrumen runtom i landet blev så klart jättetaggade på att vara med och skala upp konceptet, säger Johan Calner, vår marknadsområdeschef för Köpcentrum.
Ett ämne som låg nära hjärtat för medarbetarna
Allt startade med en lunch på Commerce Centrumledning där ämnet Downs syndrom och allas lika värde kom upp, samt hur köpcentrumet kunde bidra till att öka kunskapen. Engagemanget lät inte vänta på sig, och den 29 oktober 2022 gick det hela av stapeln, med en utställning, pysselhelg, tårtkalas och vernissage på plats i gallerian. Två av eldsjälarna i projektet var Ida Eliasson och sambon Oliver Lillienberg, som är drifttekniker på Commerce, med treåriga sonen Milgott som rockar en extra kromosom. De samlade ihop ett gäng föräldrar till barn med Downs syndrom i Skaraborg och lade grunden till kampanjen Commerce ❤ Rocktober, för att öka och sprida kunskapen kring Downs syndrom.
Antal besökare var långt över förväntat under vernissagedagen. Totalt delades över 400 bitar tårta ut och representanter från familjerna vars barn porträtterades fanns på plats för att svara på frågor. Som grädde på moset vann vår kampanj kategorin Marketing Campaign of the Year i den stora köpcentrumtävlingen NCSC Awards. Det är otroligt roligt och givetvis ännu ett fantastiskt erkännande för styrkan i vår idé att nu få skala upp detta till hela åtta av våra köpcentrum, säger Commerce marknadsansvarige Johanne Gabrielson som är den stora kraften bakom Rocktober-kampanjerna.
Köpcentrumen som deltar i Vi ❤ Rocktober 2023 är:
Väla i Helsingborg, Nova i Lund, Frölunda Torg och Backaplan i Göteborg,
Commerce i Skövde, Mörby Centrum i Danderyd, Tyresö Centrum i Tyresö och S:t Per i Uppsala.
I stolt samarbete med Svenska Downföreningen
Svenska Downföreningen tror på alla människors potential och lika värde. De strävar efter ett samhälle där personer med Downs syndrom är jämbördiga medborgare med full delaktighet, jämlikhet och självbestämmande utifrån var och ens individuella förutsättningar. Med rätt förutsättningar i form av stöd från ett upplyst och engagerat samhälle kan personer med Downs syndrom leva fullvärdiga liv och bidra till samhällets utveckling.
Svenska Downföreningen ökar kunskapen om Downs syndrom och driver påverkansarbete för full delaktighet och självbestämmande. De ger personer med Downs syndrom och deras familjer en plattform där de kan göra sina röster hörda och skapar möjligheter för aktiviteter, möten och gemenskap.
Föreningen är ideell och rikstäckande med lokala avdelningar.
Läs mer om Svenska Downföreningen här!
I Göteborg är det Agnes som bjussar på såpbubblorna!
Stötta Svenska Downföreningen
Vill du bli månadsgivare till Svenska Downföreningen? Genom att scanna den övre QR-koden är det bara ett knapptryck bort. Vill du hellre skicka en slant på en gång? Scanna den nedre QR-koden