2011-01-24

Frölunda Torg passerade två miljarder

Den pågående förnyelsen av Fölunda Torg har verkligen gått hem hos kunderna. 2010 blev ett nytt rekordår för både julhandeln och året som helhet. Den sammanlagda försäljningen för de 160 butikerna i köpcentrumet passerade för första gången två miljarder kronor - en ökning med hela 24 procent.

- Det här omsättningsrekordet är extra roligt eftersom vi jämför med 2009, säger David Schongin, Centrumchef på Frölunda Torg. Då tillkom i ett slag många butiker i den nya butiksdelen, vilket givetvis drev upp omsättningen. Att vi nu slår 2009 års försäljning visar att göteborgarna inte bara var nyfikna på allt nytt i samband premiären, utan tagit nya Frölunda Torg till sitt hjärta och fortsatt att komma hit för att handla.

160 butiker i dag, 200 om ett år
Antalet butiker har fortsatt öka under 2010 i takt med att den nyaste delen av köpcentrumet integrerats med den ursprungliga. Nu finns 160 butiker på Frölunda Torg och under våren tillkommer ett 30-tal när ytterligare en ny butiksdel invigs i södra delen av köpcentrumet. I slutet av 2011, när nya och gamla butiksdelar smälts samman helt, består Frölunda Torg av runt 200 butiker.

Alternativ till city
Ett mål med förnyelsen var att på allvar utmana cityhandeln med varierad och inspirerande shopping. Redan tidigare var Frölunda Torg stort inom framförallt mode och har nu blivit ännu större med såväl fler specialbutiker som stora kedjor.

- Men den kanske viktigaste förändringen, som fått kunderna att välja Frölunda Torg istället för butikerna i centrum, är alla nya butiker inom andra områden än mode, fortsätter David Schongin. Plus förstås den förnyade miljön med sin blandning av små shoppinggator och stora öppna torgytor, som helt enkelt gör det trivsamt att strosa runt här.

Det nya Salutorget tillsammans med alla nya butiker inom elektronik, sport och heminredning har gjort Frölunda Torg attraktivare och satt köpcentrumet på kartan även hos dem som aldrig besökt det tidigare.

Rätt satsning
-
När vi tog första spadtaget till förnyelsen av Frölunda Torg i oktober 2007 trodde vi förstås på att det var en helt riktig satsning. Fast helt säker kan man ju aldrig vara och därför känns det extra bra när vi nu ser hur utvecklingen till och med överträffar våra förväntningar, avslutar David Schongin.

 

För mer information, kontakta:
David Schongin, Centrumchef Frölunda Torg 
david.schongin@diligentia.se, 031-734 35 60

Johanne Gabrielson, Informationsansvarig Frölunda Torg johanne.gabrielson@diligentia.se, 031-734 35 68


Mer information och pressbilder
www.frolundatorg.se