2014-01-14

Frölunda Torgs bokslut 2013: Försäljningsrekord och 12 miljoner besökare!

Aldrig tidigare har så många vallfärdat till Frölunda Torg som under 2013. Över tolv miljoner personer besökte köpcentret under året och 2,7 miljarder kronor blev nytt försäljningsrekord - en ökning med drygt 4 procent jämfört med året innan.

Diligentia har idag tolv attraktiva köpcentrum i Sveriges tre storstadsregioner, som alla ger upplevelser som är mer än shopping. Det största av dem är Frölunda Torg i Göteborg, som tagit både besöks- och försäljningsrekord till nya nivåer under 2013.

- Min bedömning är att ökningen av besökare och försäljning har sin grund i vår strävan att hela tiden sträva efter att erbjuda våra kunder den bästa shoppingupplevelsen, säger David Schongin, centrumchef. Under året har vi välkomnat nya varumärken som Rizzo, Rituals och Jensen's Bøfhus. Dessutom har Jack & Jones utökat sina lokaler och utvecklat en av sina största konceptbutiker i Sverige hos oss. Många aktiviteter är planerade för 2014 och vi kommer också att välkomna flera nya koncept till Frölunda Torg framöver, avslöjar Schongin.

67 000 till "torget" den 23 december!
Den 23 december fick man fler besökare än någonsin förr! Över 67 000 personer kom till Frölunda Torg för att köpa klappar och julmat eller strosa runt på den traditionella julmarknaden.

En återkommande aktivitet under julen var julklappsinslagningen i centrats centralhall, som innebar att kunderna betalade för att få sina julklappar inslagna och att de pengarna sedan gick oavkortat till Göteborgs Stadsmission.

- 20 kronor per inslagen julklapp och därmed sammanlagt 90 000 kronor bidrog till ett varmt mål mat eller en säng för natten för någon som behöver det. Vi märker att våra kunder uppskattar att på ett enkelt sätt kunna göra skillnad och tittar nu på möjligheter till ytterligare projekt av liknande karaktär, avslutar David Schongin.

För mer information kontakta:
David Schongin, centrumchef Frölunda Torg,
david.schongin@diligentia.se, 031-735 35 60.

Fakta om nya Frölunda Torg
Nya Frölunda Torg erbjuder sedan nyinvigningen 2011 en shoppingupplevelse på en helt ny nivå. Köpcentret har närmare 200 varierande butiker, caféer och restauranger. Stora kedjor samsas med mindre varumärkesbutiker som du vanligtvis bara hittar i citymiljöer. Här finns också Salutorget, inspirerat av den klassiska saluhallen, samt en familjelounge med sköt- och amningsrum och lekrum för barnen. Den nya interiören har sitt avstamp i de ursprungliga formerna från 60-talet, med generösa ljusinsläpp och mjuka ellipsformer. Stora öppna ytor varieras med mindre butiksgator och tillför spänning och dynamik till shoppingupplevelsen.

www.frolundatorg.se