
Hyra
Betalning av hyran
Vi skickar ut hyresavier varje kvartal. Du ska betala hyran i förskott, senast den sista vardagen före varje månadsskifte. Tänk på att du är skyldig att betala hyran även om du inte har fått någon hyresavi.
Betala hyran via autogiro
Autogiro är en kostnadsfri service hos oss på Skandia Fastigheter och det enklaste sättet att betala hyran, både för företag och privatpersoner. När du använder autogiro dras hyran automatiskt från ditt konto på förfallodagen varje månad. Det enda du behöver göra är att se till att det finns tillräckligt mycket pengar på ditt konto dagen före hyran ska betalas.
Hur skaffar jag autogiro?
Om du är kontraktsinnehavare kan du anmäla dig till autogiro via din internetbank.
(För bostadshyresgäster är betalarnumret det tolvsiffriga personnumret)
Du behöver ange rätt betalningsmottagare alternativt bankgironummer som du hittar på din hyresavi.
Du kan även skriva ut blanketten som du hittar här och posta till oss ifylld för vidare handläggning hos Bankgirot.
Har du frågor om din autogiroansökan?
Kontakta Skandia Fastigheters avdelning för hyresreskontra. Den kan posta en autogiroblankett om du inte har möjliget att skriva ut.
Tel: 08-573 655 30
E-post: hyresreskontran@skandiafastigheter.se
Betala hyran med e-faktura
Med Skandia Fastigheter e-faktura får du en elektronisk faktura skickad direkt till din internetbank. Den elektroniska fakturan ser likadan ut som pappersfakturan den ersätter. Om du vill ha e-faktura från oss anmäler du det via din internetbank – alla uppgifter som OCR-nummer, betalningsdag och belopp är ifyllda i förväg och kan inte bli fel. Den person som anmäler e-faktura måste vara samma person som står på hyresavtalet, kontroll görs mot personnummer.
Se frågor och svar om e-faktura här
Sen betalning av hyran
Om du betalar för sent får du utöver hyran betala ränta och eventuella kostnader för inkasso med mera. Utebliven betalning eller flera sena betalningar kan innebära att du förlorar hyresrätten.
Skandia Fastigheter skickar inga betalningspåminnelser. Om hyran är obetald på förfallodagen kommer den obetalda hyran att överlämnas till vårt inkassobolag som därefter skickar ut ett inkassokrav. Om du får ett inkassokrav och du har frågor eller invändningar angående kravet skall du alltid kontakta inkassobolaget. Namn och telefonnummer finns på kravbrevet. Det är viktigt att du hör av dig inom den tid som finns på kravbrevet.
Så bestäms hyran
Hyresnivåerna bestäms efter en årlig förhandling mellan hyresvärdarna och Hyresgästföreningen. Vi informerar om eventuella hyresförändringar genom anslag i din portuppgång.
Överlåtelse av hyreskontrakt
Du måste ha särskilda skäl och vårt skriftliga medgivande för att få överlåta ditt hyreskontrakt till någon annan. Kontakta alltid oss först.
Uppsägning av hyreskontrakt
Du måste alltid säga upp ditt hyreskontrakt skriftligt. Uppsägningstiden är normalt tre månader och räknas från närmast kommande månadsskifte.


