
S:t Per Gallerian – när service och närvaro skapar nöjda kunder
Närvaro och relationer varje dag
Att vara närvarande är mer än ett motto för centrumchefen Snezana Oscarsson och hennes team. Det handlar om att aktivt finnas i hyresgästernas vardag och förstå hur man på bästa sätt kan stötta dem i deras behov.
”Vi är ett starkt team och vi ser individerna bakom varje butik. Det är människor, inte enheter, och vi vill alltid göra det lilla extra för att de ska känna sig sedda och nöjda”, säger Snezana.
Teamet besöker butikerna ofta, följer deras utmaningar på nära håll och agerar snabbt. Den nära kontakten bygger tillit och långvariga relationer som tydligt avspeglas både i samarbetet med hyresgästerna och i årets NBI-resultat.
Kommunikation som skapar tydlighet
Resultatet från NBI förra året blev ett viktigt avstamp. S:t Per har sedan dess fokuserat på tydligare kommunikation, inte minst kring miljöfrågor och vad som planeras i centrumet. Fyra gånger per år bjuds alla hyresgäster in till en gemensam frukost på Hotell Gillet, där nyheter och framtida satsningar presenteras.
”Då känner sig alla uppdaterade och inkluderade. Det skapar förståelse och engagemang för varandras verksamheter”, förklarar Snezana.
Service i varje detalj
Service är kärnan i S:t Pers framgång. Teamet arbetar proaktivt och med stor omtanke i allt från dagliga frågor till större satsningar. Denna fokus på service och kundupplevelse har gjort att centrumet inte bara når höga betyg inom ”butiker & service” utan också i parametrarna ”prisvärde” och ”centrumledning”.
Inspiration och lärdomar
Genom att kombinera närvaro, starka relationer och tydlig kommunikation skapas en kultur som gör både hyresgäster och besökare nöjda. S:t Pers arbete visar tydligt att långsiktig framgång bygger på engagemang i vardagen, inte bara stora satsningar.

Snezanas tre bästa tips för nöjda hyresgäster
- Var närvarande
Lär känna hyresgästerna och förstå deras vardag. - Bygg relationer
Långsiktiga och personliga relationer skapar tillit. - Kommunicera tydligt
Informera om planer och nyheter, och skapa delaktighet.
Välkommen till S:t Per Gallerian
S:t Per Gallerian är universitetsstaden Uppsalas mest sprudlande shoppingdestination - mitt i city! Varje dag besöker 15 000 människor S:t Per som är beläget mitt på stadens mest populära gångstråk. Gallerian har ett brett shoppingutbud och en mängd mysiga restauranger och caféer.

Vi är en av Sveriges största fastighetsägare inom handel
När handelsplatser är nära, öppna, trygga och intressanta uppstår det där speciella som vi är ute efter – de förvandlas till vardagsrum. Vi vill skapa köpcentrum där man både handlar och hänger. Därför är vi personliga, tillgängliga, lokalt engagerade och har ständigt rum för fler shoppingupplevelser.
Mer än halva landets befolkning bor i närheten av de tio köpcentrum vi driver, äger och utvecklar. Totalt uppgår antalet årliga besökare till cirka 45 miljoner. Varje köpcentrum är anpassat till sin plats och sina besökare, men några egenskaper har de alla gemensamt: ett relevant och varierat utbud, stort miljöfokus och vår egen engagerade förvaltning.